02 august 2006

Nick Hornby's "31 Sange"

... med Ben Folds Five's "Smoke".

Den brittiske forfatter Nick Hornby, (f. 1957, England), kendt for bøgerne "High fidelity", "Fodboldfeber" og "Omkring en dreng" m.fl., har forfattet en samling kommentare til sine farvoritsange. Dette er blevet til bogen "31 sange" ("31 songs" oversat af Jan Hansen). 208 sider

Hornby skriver: "Jeg besluttede at skrive denne lille bog med essays om sange, jeg godt kan lide. Sange er det, jeg lytter til næsten hundrede procent af tiden. Jeg hører stort set aldrig klassisk musik eller jazz, og når folk spørger, hvilken slags musik jeg kan lide, har jeg som regel svært ved at svare, for de forventer at høre navnene på grupper eller solister, og jeg kan kun give dem sangenes titler."

Væsenligt i denne blogs sammenhæng er det, at Hornby har valgt sangen "Smoke" af Ben Folds Five, blandt de 31 sange.

... "I Smoke er det centrale selvbedrag, at fortælleren betragter forholdet som en bog, hvilket får ham til at tro, at hele denne ulykkelige historie kan fjernes ved at brænde den side for side, indtil "all the things we've written in it never really happened". "Here's an evening dark with shame", synger han. "Throw it on the fire!" svarer backingvokalisterne." (s.101)

Hornby fortsætter med at fremhæve de lyriske og musiske kvaliteter ved denne sørgelige vals, i et forsøg på at argumentere for sangens berettigelse, over for sin vens nedladende holdning til popmusik.

I Hornbys "31 Sange" kan der bl.a også læses om "Heartbreaker" af Led Zeppelin, "One man guy" af Rufus Wainwright, "Rain" af The Beatles, "I've had it" af Aimee Mann, "Caravan" af Van Morrison og "Pissing in a river" af The Patti Smith Group.

Bogen er udgivet på forlaget
Lindhardt og Ringhof, 1. udg. 2003